woensdag 11 april 2012

N2024 weer bij Transal

Op dit moment staat de Cessna helaas weer bij Transal. Ze gaan de magneten reviseren. Ook was m`n uitlaat stuk (gaan ze vervangen dus) en worden de inlaatrubbers vervangen (hij trok daar wat valse lucht). Nu ze toch bezig zijn hebben ze ook van binnen in de cylinders van de motor gekeken, maar dat was gelukkig allemaal prima.

Gisteren ben ik even wezen kijken, maar zag dat ze inmiddels een nieuwe beacon light hadden gemonteerd (de vorige was stuk). Ook is er een soort "drukzekering" gekomen voor m`n brandstofpomp.


Er zat ook een scheurtje in m`n rudder fairing, op zich niet erg. Maar hier hebben ze van Transal een nieuwtje voor besteld. Was 100 dollar, dus wel te overzien. De fairings rondom de wielpoten zijn ook niet helemaal mooi meer, maar die zijn wel 18.000 dollar dus die heb ik maar niet besteld :(. Misschien kom ik ze op Ebay nog `s tegen 2e hands. Zelf moet ik volgende week naar Italië toe voor m`n werk en heb het vliegtuig toch niet nodig. Transal kan nu dus mooi even aan de kist werken.

In m`n Cessna zit trouwens een O-200 motor die ook nu nog vaak wordt toegepast zoals bij onderstaand (voor mij dan) droomvliegtuig; de Rutan Long Ez.


De Long Ez van deze foto`s staat nu al in elk geval een jaar te koop, dus niet iedereen is even enthousiast over dit toestel. Zelf lijkt het me een goede kandidaat om mee naar Italië te gaan vliegen. Lekker hoog en snel. Zoals ik het begrepen heb valt de Long EZ niet onder de luxebelasting in Italië en spaart het dus per jaar zo`n 1100 Euro uit.


De Rutan Long Ez is maar 7,96 meter breed en 5,12 meter lang. Is hiermee dus niet echt "long" vergeleken met m`n 150. De Cessna 150 is immers 7,3 meter lang en zelfs 10,2 meter breed. M`n vliegvriendje Robert Jan was bang dat de Long Ez er niet bij kon in de hangar, maar dat valt dus wel mee :). Het enige probleem bij de Long Ez is volgens mij de ruimte, veel tassen meenemen zit er niet in terwijl N2024 best veel ruimte achterin heeft. Met de Long Ez kun je meer als 10 uur vliegen terwijl dat hij ook nog eens bijna 2 x zo hard vliegt. Voor Italië vluchten dus ideaal (de Long Ez kan ook nog eens stukken hoger vliegen als m`n 150).


Eerst maar `s een Europees brevet halen nu, met m`n FAA brevet is het immers niet toegestaan om met zo`n Long Ez in Europa te gaan vliegen. Ook is de Long Ez een experimental, even uitzoeken nog wat er precies verandert ten opzichte van m`n good old 150.