dinsdag 17 september 2013

EASA PPL

Vandaag ben ik met de N2024 naar Seppe geweest. Niet dat het zulk mooi vliegweer was, integendeel. Maar ik had afgesproken met Adriaan Brouwer om mijn PPL checkride te doen voor mijn EASA brevet.
Adriaan vloog vroeger voor de luchtmacht (Starfighter en zo), maar houdt zich nu onledig met het geven van onder andere examens voor PPL vliegers. Hij woont in de buurt van het vliegveld Seppe, vandaar dat ik daar met hem af had gesproken. Het weer was zoals gezegd niet echt mooi, maar wel legaal vliegbaar.
Eerst met Adriaan op de grond e.e.a. doorgenomen (bijv. het gemaakte vliegplan) en vervolgens gaan vliegen. Het vliegplan had ik gemaakt naar Midden Zeeland. Dus eerst door de CTR van Woensdrecht heen en boven Zuid Beveland m`n oefeningen gedaan (stalls, noodlanding en steep turns). De steep turns deed ik niet geweldig, maar was m`n eigen schuld (deed ze op 60 graden in plaats van 45 graden). Vervolgens op Midden Zeeland nog verschillende landingen gedaan (met en zonder vermogen). Op Midden Zeeland even getankt want ik was inmiddels al weer een uur verder (ik was `s morgens met maar 60 liter brandstof vanaf Seppe vertrokken om de Weight and Balance kloppend te krijgen).
Na de stop op Midden Zeeland ben ik nog doorgevlogen naar de "uitwijk" van mijn vliegplan; EBOS/Oostende. In de lucht klaring gevraagd, maar niet gekregen. Ik had een vliegplan aan moeten vragen omdat het een internationale vlucht was vond de meneer van ATC. Enfin, ik had natuurlijk geen zin in discussie omdat het een examenvlucht was dus geen probleem. Adriaan gaf me een nieuwe alternate op, dit keer Axel. Axel is een zweefveld, maar het was natuurlijk gesimuleerd voor het examen. Tijdens vliegen moest ik dus de afstand, koers en tijd uitrekenen en vervolgens maar in het echt laten zien.
Vanaf Breskens dus naar Axel gevlogen en inderdaad het vliegveld daar gevonden (tijdens het examen doe je de gps natuurlijk niet aan en vlieg je 100% op het zicht). Na Axel nog even een 180 graden bocht "blind", dus zonder zicht naar buiten met zo`n bril op dat je niet naar buiten kunt kijken. Ook nog even "homen" op een ADF baken (STD) en ik was klaar en mocht terug vliegen naar Seppe. Op Seppe geland mocht ik nog even kijken naar de mooie Luscombe die Adriaan heeft. De Luscombe van Adriaan lijkt heel erg op de oude Cessna 120/140`s, maar dit blijkt dus het origineel te zijn. De Luscombe van Adriaan is gemaakt in 1959, dus heel wat ouder weer als mijn Cessna uit 1972.
Nog even het museum bekeken (foto`s volgen nog) en naar de vliegclub gegaan. Eenmaal daar alle papieren in orde gemaakt en vertelde Adriaan me dat ik geslaagd was voor het praktijk gedeelte van m`n EASA PPL. Nu dus nog m`n LPE halen (test om te bewijzen dat ik Engels kan praten) en het laatste deel van m`n medische keuring. De foto`s bij dit blogberichtje van de bare metal staartwielkist en interieur zijn trouwens van de Luscombe van Adriaan.