zaterdag 8 februari 2014

8.33 kHz radio`s; update

Een poosje terug had ik een stukje geschreven over de 8.33kHz radio`s voor de kleine luchtvaart. Er stond namelijk in de AOPA pilot dat dit afgelopen januari verplicht zou zijn voor mensen die in klasse A, B of C luchtruim vlogen. Inmiddels blijkt dit dus toch achterhaald. Ik vond op de website van Eurocontrol dat dit enkel geldt voor enkele drukke verkeersgebieden, maar niet overal.
Het komt er dus op neer dat: - Vanaf 17 november 2013 moeten alle nieuwe radio`s 8.33kHz zijn - Vanaf 1 januari 2014 is een 8.33kHz radio verplicht in een beperkt aantal drukke gebieden (waar de meeste vliegtuigen sowieso al van een 8.33 kHz radio zijn voorzien) - Vanaf 1 januari 2018 is een 8.33kHz voor alle vliegtuigen in EU Airspace verplicht, maar landen kunnen hier evt. van afwijken
Enfin, op het Eurocontrol linkje (bovenaan dit bericht) staat de formele tekst in het Engels. Nog even over die dure Garmin GNS430 radio. Een goedkoper (legaal) alternatief is een nieuwe Garmin GNC-255A. Is natuurlijk wat eenvoudiger maar kost "slechts" zo`n 3500 USD. Deze radio heeft FAA goedkeuring (TSO), heeft een NAV functie en is 8.33kHz. Voor mijn gebruik dus ideaal.
Nóg goedkoper kan ook. Het Duitse merk Trig heeft een 8.33kHz radio (de Trig TTY01) die zo`n 1000 Euro excl. B.T.W. kost. M`n onderhoudsman raadt de Trig af (schijnt toch niet helemaal technisch in orde te zijn en ook niet legaal voor een Amerikaans geregistreerd toestel i.v.m. ontbreken TSO/goedkeuring). Nog een nadeel van de Trig is dat de NAV ontbreekt, maar eigenlijk zou ik de Trig er alleen inzetten om "legaal" te zijn (dus als 2e radio). De radio die ik nu heb (met NAV) werkt ook, dus die kan ik wel blijven gebruiken voor de NAV (of zou dat ook niet meer mogen straks?).